Brand identity

Brand identity

Definition

Et unik sæt af elementer, der identificerer et brand og dets udtryk via navn, logo, symboler, ikoner, farver mv. Definitionen på brand identity er mange - her et uddrag:

Aaker: “A unique set of brand associations that the brand strategist aspires to create or maintain. These associations represent what the brand stands for and simply a promise to customers from the organization’s members.”

Kilde

Aaker, D. A. (2002): Building Strong Brands. New York: Simon & Schuster.

Se også

Employer branding

Et markedsføringsinitiativ, hvor en virksomhed forsøger at markedsføre sig over for sine nuværende og potentielle medarbejdere som en attraktiv arbejdsplads og ”et godt sted at være”. Formålet er at skabe et positivt omdømme blandt medarbejderne og i deres netværk (familie, venner) samt via sociale medier. Det er ofte afdelinger som HR og Kommunikation, der arbejder med en strategisk og sammenhængende kommunikation, så virksomheden kan etablere sig som attraktiv arbejdsplads og fastholde nuværende medarbejdere.

Sensory branding

Et markedsføringsinitiativ, hvor en virksomhed appellerer til alle sanser (syn, høre-, lugte-, smags-, og følesans) i relation til et brand. Formålet er at skabe følelsesmæssige forbindelser mellem en virksomheds brand og en forbruger. En multisensorisk brand-oplevelse kan skabe overbevisninger og holdninger til et brand; følelser, tanker og meninger. Jo flere sanser en virksomhed kan påvirke på en forbruger, des stærkere vil den følelsesmæssige forbindelse være mellem forbruger og brand.