Brand awareness

Brand awareness

Definition

Graden af forbrugerbevidsthed om en virksomheds brand og dets varer eller serviceydelse. At skabe bevidsthed om et brand er et af de vigtigste steps i markedsføring og lancering af nye varer eller serviceydelser. Definitionen på brand awareness er mange - her et uddrag:

Aaker: “Brand awareness is the ability of a potential buyer to recognize or recall that a brand is a member of a certain product category.”

Kilde

Aaker D. A. (1991): Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press.

Se også

Employer branding

Et markedsføringsinitiativ, hvor en virksomhed forsøger at markedsføre sig over for sine nuværende og potentielle medarbejdere som en attraktiv arbejdsplads og ”et godt sted at være”. Formålet er at skabe et positivt omdømme blandt medarbejderne og i deres netværk (familie, venner) samt via sociale medier. Det er ofte afdelinger som HR og Kommunikation, der arbejder med en strategisk og sammenhængende kommunikation, så virksomheden kan etablere sig som attraktiv arbejdsplads og fastholde nuværende medarbejdere.