Brand extension

Brand extension

Definition

Oversat: Brand-udvidelse
En måde, hvorpå en virksomhed kan udvide (heraf extension) sit brand til andre forretningsområder, fx da Lars Larsen (Jysk Sengetøjslager) forsøgte at etablere sig i rejsebranchen. Dette kan ofte have påvirkning på kunders opfattelse af brandet og dets værdier.

Se også

Employer branding

Et markedsføringsinitiativ, hvor en virksomhed forsøger at markedsføre sig over for sine nuværende og potentielle medarbejdere som en attraktiv arbejdsplads og ”et godt sted at være”. Formålet er at skabe et positivt omdømme blandt medarbejderne og i deres netværk (familie, venner) samt via sociale medier. Det er ofte afdelinger som HR og Kommunikation, der arbejder med en strategisk og sammenhængende kommunikation, så virksomheden kan etablere sig som attraktiv arbejdsplads og fastholde nuværende medarbejdere.

Sensory branding

Et markedsføringsinitiativ, hvor en virksomhed appellerer til alle sanser (syn, høre-, lugte-, smags-, og følesans) i relation til et brand. Formålet er at skabe følelsesmæssige forbindelser mellem en virksomheds brand og en forbruger. En multisensorisk brand-oplevelse kan skabe overbevisninger og holdninger til et brand; følelser, tanker og meninger. Jo flere sanser en virksomhed kan påvirke på en forbruger, des stærkere vil den følelsesmæssige forbindelse være mellem forbruger og brand.