InnovatorEn person eller virksomhed med idéer, der ændrer den etablerede metode, fremgangsmåde eller opfattelse.
Inkrementel innovationEn mindre fornyelse af et produkt eller serviceydelse, der forbedrer "genstanden" og skaber merværdi i et mindre aspekt. Inkrementel betyder “at gøre (eksisterende) ting bedre”. Resultatet af inkrementel innovation er oftest en forbedring af det eksisterende koncept, lav nyhedsgrad, relativ forudsigelig succesrate samt et begrænset behov for investering.
Kulturel innovationInnovation, hvor der indgår og skabes nye former for samvær gennem kultur og kulturoplevelser.
MarkedsinnovationInnovation, hvor en virksomhed eller organisation udvikler eller tilpasser sig på et eksisterende marked eller forsøger at indtage et nyt.
Offentlig innovationInnovation, der har til formål at forbedre eller udvikle offentlige ydelser/løsninger for at skabe eller give en samfundsmæssig værdi til borgere.
Organisatorisk innovationInnovation, hvor en virksomhed eller organisation udvikler sig, så nye processer, rutiner, viden eller forretningsgange giver nye værdier til arbejdet, produkter, marked, målsætninger mv.
OrganisationsinnovationInnovation, hvor en virksomhed eller organisation udvikler sig, så nye processer, rutiner, viden eller forretningsgange giver nye værdier til arbejdet, produkter, marked, målsætninger mv.
Radikal innovationEn måde, hvorpå man skaber fundamentale forandringer af eksisterende løsninger, da nye tiltag vurderes bedre, mere effektive eller billigere. “Radikal” betyder “at gøre ting anderledes”. Resultatet af radikal innovation er oftest udviklingen af et helt nyt koncept, høj nyhedsgrad, relativt uforudsigelig succes samt et behov for investering.
ProcesinnovationInnovation, hvor en virksomhed eller organisation udvikler nye værdiskabende processer (arbejdsområder, teknikker eller rutiner) i produktion, levering, distribution, kommunikation eller andre interne processer.
ProduktinnovationInnovation, hvor en virksomhed eller organisation udvikler nye produkter - eller forbedrer sine eksisterende enten på nye eller eksisterende markeder, fx via teknologi, funktionalitet, kvalitet, brugervenlighed mv. En virksomhed eller organisation kan produktinnovere fysiske produkter eller immaterielle produkter.
VelfærdsinnovationInnovation, der har til formål at udvikle tekniske løsninger med det formål at skabe øget velfærd for mennesker ved at frigive ressourcer, som maskiner og robotter kan overtage.
ServiceinnovationInnovation, hvor en virksomhed arbejder målrettet for at udvikle nye servicefunktioner- eller ydelser eller forbedrer de eksisterende. Denne type er oftest forbundet med brugen af teknologi (produktinnovation), hvor nye løsninger forbedrer den samlede service for en bruger/kunde. Serviceydelser er de seneste år blevet en central del af at skabe værdi i virksomheder.
Social innovationGennemførelse af nye idéer, hvor formålet er at løse sociale- og samfundsmæssige udfordringer og at løse problemstillingerne bedre end de eksisterende. Definitionen på social innovation er mange - her et uddrag:. . BEPA: “Social value by providing new solutions to unsolved social challenges through participatory and empowering processes.”. . Moulaert et al.: “Social innovation thus appears as the foundation for an alternative to the neoliberalist societal vision. Favouring solidarity over individualism, integration over sectoralization, and collaboration over division..(..)..At the epistemological level, this alternative vision considers social innovation as part of a paradigm shift. Knowledge is to be the result of a co-construction, a collaborative effort of researchers and actors, and should take account of local and global factors in a holistic and sustainable perspective. At the ethical level, social innovations function as a means to learn collectively and to increase the capabilities of the most vulnerable people to better their living conditions.”. . Herrera: “Social innovation is a measureable, replicable initiative that uses a new concept or a new application of an existing concept to create share- holder and social value. Identifying drivers, enablers, and barriers to idea generation, experimentation, and implementation is critical to understanding CSI institutionalization.”