Innovation ManagementEn ledelsesmæssig strategi, struktur og tænkemåde for, hvordan man skaber innovation i en organisation.
InnovatorEn person eller virksomhed med idéer, der ændrer den etablerede metode, fremgangsmåde eller opfattelse.
Inkrementel innovationEn mindre fornyelse af et produkt eller serviceydelse, der forbedrer "genstanden" og skaber merværdi i et mindre aspekt. Inkrementel betyder “at gøre (eksisterende) ting bedre”. Resultatet af inkrementel innovation er oftest en forbedring af det eksisterende koncept, lav nyhedsgrad, relativ forudsigelig succesrate samt et begrænset behov for investering.
Kulturel innovationInnovation, hvor der indgår og skabes nye former for samvær gennem kultur og kulturoplevelser.
MarkedsinnovationInnovation, hvor en virksomhed eller organisation udvikler eller tilpasser sig på et eksisterende marked eller forsøger at indtage et nyt.
Offentlig innovationInnovation, der har til formål at forbedre eller udvikle offentlige ydelser/løsninger for at skabe eller give en samfundsmæssig værdi til borgere.
Organisatorisk innovationInnovation, hvor en virksomhed eller organisation udvikler sig, så nye processer, rutiner, viden eller forretningsgange giver nye værdier til arbejdet, produkter, marked, målsætninger mv.
OrganisationsinnovationInnovation, hvor en virksomhed eller organisation udvikler sig, så nye processer, rutiner, viden eller forretningsgange giver nye værdier til arbejdet, produkter, marked, målsætninger mv.
Radikal innovationEn måde, hvorpå man skaber fundamentale forandringer af eksisterende løsninger, da nye tiltag vurderes bedre, mere effektive eller billigere. “Radikal” betyder “at gøre ting anderledes”. Resultatet af radikal innovation er oftest udviklingen af et helt nyt koncept, høj nyhedsgrad, relativt uforudsigelig succes samt et behov for investering.