Ansoffs vækstmatriceEn model, der har til formål at systematisere en virksomheds nuværende muligheder eller potentiale for vækst. En virksomhed kan vækste gennem produkter (nuværende produkter eller nye produkter) eller markeder (nuværende markeder eller nye markeder). Ansoffs vækstmatrice er inddelt i fire bokse, herunder: markedspenetrering (en virksomhed forsøger at øge salget af nuværende produkter til de nuværende markeder), produktudvikling (en virksomhed forsøger at udvikle, videreudvikle og forbedre eksisterende produkter), markedsudvikling (en virksomheden forsøger at skabe vækst ved at sælge sit nuværende produkt på et nyt marked) og diversifikation (en virksomheden forsøger at sælge et nyt produkt på et nyt marked).
Horisontal integrationEn vækststrategi, hvor en virksomhed opkøber en konkurrent. Formålet med en sådan strategi er at forøge markedsandele og sikre mindre konkurrence.
MarkedsindtrængningOmtales oftest som ‘Markedspenetrering’.. En del af Ansoffs vækstmatrice, der betegner, at en virksomhed forsøger at øge salget af nuværende produkter til nuværende markeder.. . Ansoff: “Market penetration is an effort to increase company sales without departing from an original product-market strategy. The company seeks to improve business performance either by increasing the volume of sales to its present customers or by finding new customers for present products.”
MarkedsudviklingEn del af Ansoffs vækstmatrice, der betegner, at en virksomheden forsøger at skabe vækst ved at sælge sit nuværende produkt på et nyt marked.. . Ansoff: “a strategy in which the company attempts to adapt its present product line (generally with some modification in the product characteristics) to new missions.”
ProduktudviklingEn del af Ansoffs vækstmatrice, der betegner, at en virksomhed forsøger at udvikle, videreudvikle og forbedre eksisterende produkter.. . Ansoff: “retains the present mission and develops products that have new and different characteristics such as will improve the performance of the mission.”
Vertikal integrationEn vækststrategi, hvor en virksomhed opkøber en anden virksomhed, som er med i deres værdikæde, fx leverandører. Ansoff arbejder desuden med baglæns integration (opkøb af leverandør) og forlæns integration (opkøb af kundevirksomhed).
VækstpotentialeEn virksomhed eller organisations potentiale for at vækste, oftest målt ud fra interne faktorer og eksterne faktorer.