Porters 5 forces

Porters 5 forces

Definition

En model, der anvendes til at analysere en virksomheds konkurrencesituationmarkedet. Porters 5 forces består af fem elementer, hvoraf den midterste er ‘Konkurrencesituationen i branchen’ (markedets vækst, antal konkurrenter, kapacitet, differentiering, konkurrenters størrelse, udgangsbarrierer). De fire elementer uden om er ‘Leverandører’ (betydning, størrelse, antal, personalemangel, råvaremangel, kapitalmangel, differentiering, integration), ‘Kunder’ (betydning, størrelse, antal, beliggenhed, sortiment, loyalitet, differentiering, integration), ‘Potentielle indtrængere’ (kapitalkrav, stordrift, patenter, distributionskanaler, produktdifferentiering, lovgivning, indgangsbarrierer) og ‘Substituerende produkter’ (substitutionsmuligheder, tilgængelighed, skifteomkostninger, kundeloyalitet, forholdet mellem pris og behovsopfyldelse).

Kilde

Porter, M., Argyres, N. and McGahan, A.M. "An Interview with Michael Porter", The Academy of Management Executive

Se også