Værdi

Værdi

Definition

(1) En betegnelse for en vare eller serviceydelse, der vurderes højt og kan indbringe mange penge ved et salg.
(2) En betegnelse for noget, der er at stor betydning, vigtighed eller nytte.
(3) Forbedring af menneskelig levevilkår. Værdier bruges oftest i virksomheder til at afspejle, hvad de står for.

Se også

Creating Shared Value (CSV)

En betegnelse for, at en virksomhed arbejder og udvikler dybe forbindelser mellem sine forretningsstrategier og deres sociale ansvarlighed (CSR). Formålet er at skabe en forretning, der sikrer økonomisk vækst og samtidig bidrager til at løse samfundsmæssige udfordringer lokalt eller globalt. Definitionen på CSV er mange - her et uddrag:. . Porter & Kramer: “CSV is integral to a company’s profitability and competitive position. It leverages the unique resources and expertise of the company to create economic value by creating social value.”

Værdiskabelse

Værdiskabelse er forskellig fra erhvervsvirksomheder til offentlige institutioner. Værdiskabelse i en virksomhed eller organisation omhandler markedsværdien af deres egenkapitalen, altså at øge profit ved at vende tab til gevinst eller at lukke aktiviteter, der giver underskud m.m. I offentlige institutioner (fx sygehuse, skoler) er værdiskabelsen sværere at måle direkte på. På et hospital handler værdiskabelsen om at pleje tilskadekomne patienter eller at gøre syge mennesker raske.