Long tail marketing

Long tail marketing

Definition

En markedsføringsstrategi, der har til formål at målrette produkter og serviceydelser mod et nichemarked. Denne disciplin er en del af online markedsføring og anvendes oftest af onlineforhandlere som Amazon og Netflix, som ser fordele i at markedsføre nicheprodukter, da disse ikke (i Googles søgefelt) vil konkurrere med andre større virksomheder og deres varer eller serviceydelser. “Long tail” betyder “lang hale” og betegner mindretallet, altså “halen” af en efterspørgselskurve.

Se også

Ansoffs vækstmatrice

En model, der har til formål at systematisere en virksomheds nuværende muligheder eller potentiale for vækst. En virksomhed kan vækste gennem produkter (nuværende produkter eller nye produkter) eller markeder (nuværende markeder eller nye markeder). Ansoffs vækstmatrice er inddelt i fire bokse, herunder: markedspenetrering (en virksomhed forsøger at øge salget af nuværende produkter til de nuværende markeder), produktudvikling (en virksomhed forsøger at udvikle, videreudvikle og forbedre eksisterende produkter), markedsudvikling (en virksomheden forsøger at skabe vækst ved at sælge sit nuværende produkt på et nyt marked) og diversifikation (en virksomheden forsøger at sælge et nyt produkt på et nyt marked).