De 3 p´er

De 3 p´er

Definition

Forkortelse for: People, Planet og Profit
Virksomheders ansvar over for mennesker (fattigdom, sociale hensyn og menneskerettigheder), jordkloden (bæredygtighed og miljø) og profit (økonomi) i deres daglige drift.

Se også

De 4 p´er

(1) Forkortelse for: Produkt, Pris, Placering og Promotion. De 4 p’er beskæftiger sig med virksomheder, der sælger fysiske produkter og betegnes som et planlagt mix af kontrollerbare elementer i marketingplanen. Elementerne justeres, så den tjener kunden bedst og hvor der opnås optimal indkomst.. . Product: Identifikation, udvælgelse og udvikling af et produkt.. Price: Fastsættelse af pris på et produktet, der sælges.. Place: Udvælgelse af distributionskanal for at nå kunderne.. Promotion: En betegnelse for udvikling og implementering af en virksomheds promoveringsstrategi.. . (2) Forkortelse for: People, Planet, Profit og Purpose. En betegnelse for, at virksomheder bør være ansvarlige for mennesker (fattigdom, sociale hensyn, menneskerettigheder mv.), jordkloden (bæredygtighed, miljø), profit (økonomi) samt kultur/spiritualitet (mangfoldighed, mening) i deres daglige drift.

De 7 p’er

Et udvidet marketingmix, der bruges i forbindelse med analyse af servicevirksomheder og serviceprodukter. De 7 p’er er inddelt i: Product, Price, Place, Promotion, People, Process og Physical Evidence.. . Product: Identifikation, udvælgelse og udvikling af et produkt.. Price: Fastsættelse af pris på et produktet, der sælges.. Place: Udvælgelse af distributionskanal for at nå kunderne.. Promotion: En betegnelse for udvikling og implementering af en virksomheds promoveringsstrategi.. People: En betegnelse for medarbejdere. Det er væsentligt, at en virksomhed rekrutterer de rigtige mennesker og uddanner, træner og motiverer medarbejdere, så kunden får en god oplevelse ved køb af et serviceprodukt.. Process: Fremstillingsprocessen af en service i en virksomhed. Formålet er at tilbyde kunden så god en service som muligt samt at gøre købsoplevelsen nemmere, fx via billetautomater, nem bestilling, ordremodtagelse, kundeklager m.m.. Physical Evidence: De fysiske rammer, en kunde bliver præsenteret for i forbindelse med et servicekøb, fx kvalitet, indretning, hjemmeside, duft, musik m.m.