De 7 p’er

De 7 p’er

Definition

Et udvidet marketingmix, der bruges i forbindelse med analyse af servicevirksomheder og serviceprodukter. De 7 p’er er inddelt i: Product, Price, Place, Promotion, People, Process og Physical Evidence.

Product: Identifikation, udvælgelse og udvikling af et produkt.
Price: Fastsættelse af pris på et produktet, der sælges.
Place: Udvælgelse af distributionskanal for at nå kunderne.
Promotion: En betegnelse for udvikling og implementering af en virksomheds promoveringsstrategi.
People: En betegnelse for medarbejdere. Det er væsentligt, at en virksomhed rekrutterer de rigtige mennesker og uddanner, træner og motiverer medarbejdere, så kunden får en god oplevelse ved køb af et serviceprodukt.
Process: Fremstillingsprocessen af en service i en virksomhed. Formålet er at tilbyde kunden så god en service som muligt samt at gøre købsoplevelsen nemmere, fx via billetautomater, nem bestilling, ordremodtagelse, kundeklager m.m.
Physical Evidence: De fysiske rammer, en kunde bliver præsenteret for i forbindelse med et servicekøb, fx kvalitet, indretning, hjemmeside, duft, musik m.m.