Content marketing for iværksættere

Content marketing for iværksættere
Kristian Scharling
Kristian Scharling

Content marketing har i mange år været et buzzword i online marketing-verdenen. Men hvad går det egentligt ud på? Hvordan kommer man i gang med det? Og hvornår ser man succesen med ens indsats?

Kristian Scharling, stifter og indehaver, SOMERA

Alt dette og meget mere skulle du gerne være blevet klogere på, når du om cirka seks minutter har spist dig igennem dette lille indlæg. 


Content marketing - hvad er det egentligt? 


Inden vi går ned i, hvordan du kommer i gang med content marketing, som iværksætter, så lad os lige kridte banen op, sådan vi alle ved, hvad vi snakker om.  Som navnet angiver er content marketing den marketingdisciplin, man på dansk kalder for indholdsmarkedsføring. 

Altså kunsten af markedsføre sig gennem indhold. 

Hvad dette indhold er, er der ingen klar regel for. Det kan være blogindlæg, billeder, video, podcast, bøger, nyhedsbreve - der er næsten ingen grænser. 

Grundtanken bag alt dette indhold er, at hvis man konstant leverer indhold, der giver værdi for ens målgruppe, så belønner målgruppen det i sidste ende.



Tre gode danske eksempler på content marketing


Okay. Så fik vi det på plads. 

Inden vi bevæger os videre til noget af det mere dybdegående, så lad mig lige give dig tre gode content marketing eksempler fra danske virksomheder. 

Det danske brand Australian Bodycare har opbygget et vidtomfattende indholdsunivers, der rangerer godt i søgemaskinerne. Det betyder, at de får en række relevante besøgende ind på deres hjemmeside, der står med de problemer, som deres kunder kæmper med. 

Smart, ikke?

Slikhaar TV er mig bekendt den nok bedste content marketing case, vi har fra danske iværksættervirksomheder. Tvillingerne Emil og Rasmus begyndte tilbage i 2009 at uploade videoer, hvor de viste, hvordan man satte håret på specielle måder - og blev klippet i forskellige styles. 

Her mere end 10 år siden har de mere end 2 millioner abonnenter på YouTube og mere 340 millioner videovisninger. 

Slikhaar har sidenhen udviklet deres egne brands, beholdt deres salon i hjertet af Århus og laver fortsat videoer til deres Youtube-kanal. 

Sidst men ikke mindst så har vi Karolines Køkken, der laver opskrifter, kogebøger og i det hele taget er blevet en institution i sig selv. Hvem, nu om dage, kender ikke den ternede ko? 

På Facebook har de mere end 135.000 likes og udgiver konstant nyt indhold, som deres målgruppe tager til sig - og derved skaber en tilknytning til Karolines Køkken, der, om vi vil det eller ej, er et kommercielt foretagende ejet af Arla. 

Sådan kommer du i gang med content marketing

Nu hvor vi har fået på plads, hvad content marketing er - og set nogle gode eksempler på andre iværksættere, der har gjort det godt, så lad os se på hvordan du selv kommer i gang. 

Step 1: Hvorfor?


Inden du begynder med at udarbejde indhold til din content marketing, skal du stille dig selv dette spørgsmål: Hvorfor? 

Hvorfor vil du i gang med content marketing?

Jeg ved godt, at når du ser det for dig, så er det jo ret klart. Du vil gerne have flere kunder. 

Men hvis vi lige dykker et spadestik dybere ned, så spørg dig selv om det er startmålet?

Når vi laver content marketing hos Somera, er det selvfølgelig også for at få flere kunder i sidste ende. Men der er (desværre) en del steps inden det er tilfældet. Som en start kan målet være, at vi vil have flere kunder på vores hjemmeside, flere følgere på vores sociale kanaler eller flere leads til vores nyhedsbrev. 

Step 2: Hvem?


Du har nu gjort dig klart, hvorfor du gerne vil i gang med content marketing. Nu skal vi finde ud af, hvem det er, du gerne vil levere indhold til. 

Og jeg ved (igen godt), at det er til dem, der gerne vil købe hos dig. Men lad os endnu engang gå lidt dybere. 

Hvem er det, vi snakker til? Er det marketing-direktøren, er det CEO’en, er det kvinder i alderen 45-60 år bosiddende i midtjylland? 

Når vi har klargjort, hvem det er, vi gerne vil kommunikere til, kan vi stille meget skarpere i vores markedsføring. 

Her i starten er det et spørgsmål om, at vi stiller en masse hypoteser op og tester dem. Det kan derfor sagtens være, at du på sigt finder ud af, at din målgruppe er en helt anden end først antaget. 

Step 3: Hvor?


Skal du i gang med content marketing for første gang, vil jeg anbefale, at du går all in på én kanal og “ejer” den. ‘Det er altså her, hvor markedsføringen skal foregå.

Det kunne være LinkedIn, Instagram, Facebook - eller et fjerde medie. 

Find ud af, hvad det er, der fungerer for dig og gør, at du har lyst til at fortsætte med det på den lange bane. På sigt kan du sagtens satse på flere kanaler.

Step 4: Hvad?


Nu skal vi finde ud af, hvad det er, du gerne vil markedsføre. For at give dig lidt eksempler så kunne det være:

  • En podcast
  • Billeder
  • Videoer
  • En bog 
  • Blogindlæg 
  • En podcast

Når du gør dig klart, hvad det er, du gerne vil bruge i din content marketing, så tænk igen over, hvad det er, der kunne være sjovt at arbejde med i rigtig lang tid. 

Content marketing er et langt træk, hvis det skal blive rigtig godt . Derfor kommer du til at investere mange timer i det her, så sørg for at du selv synes, at det er sjovt at arbejde med. 

Step 5: Hvordan?

Det næste spørgsmål du skal stille dig selv er “Hvordan markedsfører vi det?”. 

Når det kommer til content marketing, er den første fejl, som folk begår, at de tror, at indholdet er nok. De glemmer altså den sidste del af den markedsføringsdisciplin, når vi arbejder med “content marketing”. 

Måden, du kan markedsføre dit indhold på, kan være med SEO (søgemaskineoptimering), betalt annoncering, et nyhedsbrev, sociale kanaler eller influencers.

 Der er mange forskellige måder, du kan markedsføre dit indhold på - men prøv at læg en klar plan for, hvad der skal ske, hver gang du producerer et nyt stykke indhold. 

Og det leder os elegant videre til step 6. 

Step 6: Hvor ofte?


Jeg har efterhånden nævnt det et par gange, men content marketing er et langt træk - så det kræver, at du gør det her kontinuerligt uge efter uge, måned efter måned, år efter år. 

Så sæt dig nu ned og vurder, hvor ofte du vil producere indhold til din markedsføring. 

Er det et blogindlæg om ugen, et billede om dagen, en podcast om måneden eller hvad snakker vi? 

Hellere at kadencen er halvt så lav, og du fortsætter i dobbelt så lang tid end det modsatte. 

Content marketing er i høj grad om at opbygge en relation og et brand - og sådan noget tager tid.

5 hurtige tips til dig, der gerne vil igang i dag


Vi er efterhånden ved vejs ende, og jeg håber inderligt, at du sidder og tripper for at komme i gang. Så lad mig lige give dig fem tips til dig, der vil i gang i dag. 

  1. Skriv svarene ned på de seks steps, som jeg har listet her
  2. Opsæt en klar proces for, hvad du gør, hver gang du har lavet et stykke indhold 
  3. Lav noget, du synes er sjovt
  4. Kig mod konkurrenter og andre, der gør det godt og lad dig inspirere (og sæt dit eget touch på det)
  5. Interagéer med din målgruppe. Spørg din målgruppe om, hvad de kan lide og ikke lide - få deres input og få en dialog. Det er guld værd med din målgruppes feedback. 


Markedsfør, markedsfør og markedsfør.


Jeg har nævnt det flere gange nu, men skal du tage én pointe med herfra, så er det, at du skal markedsføre dit indhold. Der er intet sjov ved at producere indhold,  som ikke når ud til nogen.

Vores blog

Se flere artikler